Marknadsför din bok

Bokförlag i Sverige och även utomlands översvämmas av förslag till utgivning. Många som skrivit en roman eller annan bok skickar in manus till förlagen som knappast hinner läsa en bråkdel. Chanserna att som debutant få ge ut sitt alster är små.

Alla som provar att skicka in tror givetvis på sin bok till hundra procent. Detta är något som alla bör läsa, anser man. Tyvärr tycker inte bokförlagen samma sak. Den som till exempel skrivit en kriminalroman är förmodligen medveten om explosionen av svenska deckare under senare år. De som redan är utgivna har ett försprång även om de inte är självskrivna för en andra bok. Att bli etablerad författare kräver ett antal böcker som sålt bra.

laptop-and-books

Satsa på dig själv

Egen utgivning är svaret för den som stångat sin panna blodig mot förlagen. Att via ett tryckeri som erbjuder heltäckande tjänst ge ut sin bok är lösningen. Det kallas “print on demand”. För var ett tryckeri just ett tryckeri rätt och slätt. De företag som erbjuder författare att ge ut sin egen bok är mycket mer än bara tryckeri. De erbjuder idag en fullgod service för nya författare. Den som har en bra roman och lite pengar att satsa bör inte tveka att testa denna tjänst.

Men därefter bör man lära sig om hur marknadsföring går till, eftersom man naturligtvis vill att boken ska sälja bra. Vänner och bekanta är de första man bör satsa på. Få dem att läsa och prata om boken. Att mejla journalister är ytterligare ett förslag. Skicka recensenter ett gratisexemplar och åk runt på bokmässor för att prata om din bok. Att arrangera boksigneringar i bokhandlar är ytterligare ett sätt att skapa uppmärksamhet kring din bok. Har man möjlighet att resa runt ett tag är en bokturné en idé. Du behöver inte bara besöka bokhandlar, det går också att prata om din bok på kaféer eller bibliotek.