Marknadsföring med gåvor

Vi gillar alla att få presenter, ibland lite för mycket. Vetenskapliga studier har visat att en gåva mer en väl kan återbetala sig. Här går vi igenom psykologin bakom det samt hur det används i praktiken. 

servicearbetare ger gåvaPsykologin

Nyckelordet i varför små gåvor fungerar så bra i marknadsföringssyfte heter återgäldande. En gåva kan nämligen både göra oss tacksamma till den som gav den till oss, men det kan även göra så att vi känner oss skuldsatta, att vi borde ge tillbaka. Det mest kända experimentet för att bevisa denna tesen är från 1971 där personen som administrerade studien intervjuar försökspersonerna individuellt men varje gång går ut efter en viss tid. Skillnaden var att han vissa gånger återvände med en burk coca-cola som han sedan gav till försökspersonen. När intervjun var slut frågade han om deltagarna var vill att köpa några lotter från honom för att hjälpa honom vinna ett pris.

När forskarna sedan jämförde hur många lotter de båda grupperna köpt visade det sig att de som fått gåvan hade köpt dubbelt som många som de som inte köpt en gåva.Detta och många följande experiment har sedan använts för att motivera diverse satsningar på att använda gåvor i marknadsföringen.

Godis i lådan

Ett sätt  att använda gåvor för att bygga en bättre relation med kunden och uppmuntra till fortsatta köp på en webbshop är att skicka med en bit godis i paketet som en kund beställt. Detta är något som kostar väldigt lite samtidigt som det kan ge väldigt mycket goodwill.

Giveaways

Det andra men kanske vanligaste exemplet på hur man använder gåvor i marknadsföring är genom så kallade giveaways. Detta är oftast små profilerade produkter som till exempel pennor, usb-minnen, godis eller is-skrapor. Dessa kostar oftast inte många kronor styck, ger gåvokänslan samtidigt som de är en reklamplats som kommer finnas med användare lång tid framöver. För att titta på vilka olika typer av profilprodukter som finns kan det vara bra att gå in på till exempel Z-profils hemsida. Där kan man gå runt i alla olika kategorierna för att hitta något som passar just ditt företag.