IQ Medier

Olika marknadsföringsmetoder

När man marknadsför sin produkt eller sitt företag så gäller det att kunden i fråga kommer att få någon form av personlig anknytning till företaget eller det produkt som företaget marknadsför. En personlig försäljning kan vara den mest effektiva metoden att sälja en produkt.

Det gäller att kunden får en relation till ditt företag och till din produkt, det gäller att under lång tid bygga upp något bestående och som kunden känner igen. Det kan vara allt från dina anställda som arbetar för dig, hur din logotype ser ut, hur ditt företag syns i media. din sajts synbarhet på nätet. Nyhetsbrev och annat som gör att dy syns i det flöde av information som skickas runt.

Det går att marknadsföra sig med direktreklam som skickas antingen direkt till en adress eller att du gör oadresserade utskick. Du kan besöka olika mässor där ditt företag kan finnas och visa upp nya och befintliga produkter. En av fördelarna med direktreklam är att du når ut exakt till de du vill nå ut till men det kan också försvinna direkt till pappersinsamlingen.

Att arbeta med Sales Promotion innebär att du skaffar fram olika saker som dekaler och skyltar som exponerar din produkt eller produktprover som kan skickas runt till eventuella återförsäljare med mera. Använder du dig av Sales Promotion i din marknadsföring kan det skapa ett engagemang och att kunderna kommer din produkt närmare. Det kan också kosta en del att ta fram allt material.

Att annonsera i press har varit en stor del i företags marknadsföring och visst det kan fungera fortfarande idag, fördelarna är att du når ut till en stor skara och att den bygger upp ditt varumärke för varje annons som kommer. Du kan även köra annonsering i radio och TV idag som kanske blivit allt vanligare.