Profilprodukter

Att i sin marknadsföring använda sig av profilprodukter kan man säga är framförallt ett sätt att stärka sitt varumärke och göra det mer känt för andra människor och företag. Profilprodukter ska ge en stark signal om vilka man är.Skjortor

Olika typer av profilprodukter

Hur många olika typer av profilprodukter det finns är svårt att svara på, men det går åtminstone att bryta ned i lite mindre delar, vi väljer dock ändå att inte bryta ned dem så långt, vi tänkte prata om profilprodukter  internt och externt.Internt – När man pratar om att arbeta internt med profilprodukter så är det kanske framförallt kläder och olika textilier man brukar tänka på. Du kan se exempel på www.drivalehmanns.se på vilka olika typer av produkter det i regel handlar om. Det kanske allra mest klassiska är nog kepsar, jackor och pikétröjor som har företagets logotyp på sig.Med dessa typer av produkter så är det framförallt en känsla av professionalitet när företagets anställa använder samma typer av kläder, och dessutom så skapar detta en känsla av samhörighet bland personalen och sägs i slutändan därför öka produktiviteten. Förutom just kläder och liknande så finns det även profilprodukter som är mer av presentkaraktär och på det interna planet så har det samma syfte som det ovanstående, det ger uppskattning från personal, och en nöjd personal producerar bättre.Externt – Att arbeta med profilprodukter externt är något som många företag använder som en del i det vanliga arbetet med marknadskommunikation. Det ses mer eller mindre som ett komplement till mer traditionell marknadsföring genom exempelvis medier. – Syns man, finns man, brukar det ju heta.I den externa delen finns också den del man brukar kalla för presentreklam, eller giveaways. En stor fördel som alltid nämns när det handlar om detta är att man menar att det har mycket mer långsiktig kraft  än vad en tidningsannons eller en tv-reklam vanligtvis har. En del giveaways kan även fungera relationsstärkande.

Dåliga profilprodukter

Med profilprodukter ska man skapa en positiv laddning gentemot företaget och det gör man förstås med positiva produkter i ljusa färger. Något som är ett stort nej däremot, det är tändare. Tändare har nämligen för starka associationer med rökning, vilket inte skapar den goodwill man vill skapa.