IQ Medier

Varför populariteten omkring onlineshopping växer

woman-in-living-room-with-laptop-and-credit-card-smiling

Trenden bland konsumenterna är tydlig och allt fler väljer att handla online via nätbutiker istället för att ta sig till butiker och köpcentrum för att göra fysiska shoppingrundor.

Så shoppar svenskarna

I Aftonbladets artikel om e-handel står att läsa att e-handeln ökat trots åren av lågkonjunktur. Tillväxten pekar hela tiden uppåt och vad man beställer från nätet beror lite på var man bor. I Uppsala beställer invånarna enligt undersökningar mest heminredning medan skåningar föredrar att klicka hem kläder och skor.

Generellt så är det just kläder som är mest populärt bland den svenska befolkningen när det kommer till internethandel. Populära butiker som exempelvis Sportamore, experten på sportprodukter, har öppet dygnet runt och man kan i lugn och ro sitta och klicka hem det man vill ha på tidpunkter som passar en själv, ofta till bättre priser än i fysisk butik. Ellos är en annan nätbutik som satsat stort på näthandeln, där kan man köpa kläder och produkter för hus, hem och fritid. Båda internetbutikerna har ett brett utbud och de har båda satsat på lättöverskådliga och användarvänliga hemsidor som bjuder in till en shoppingrunda samtidigt som de inger ett förtroende.

Idag kan man till och med beställa mat på nätet. Butiker som mat.se tillhandahåller livsmedel som man kan beställa hemifrån och få levererat direkt hem till dörren.

Därför ökar e-handeln

Anledningarna till att e-handeln ökar är många. Dels så växter hela tiden utbudet och butikerna på nätet, och e-handlarna blir bättre på olika sätt. Sedan är konsumenterna idag väldigt prismedvetna och letar gärna efter de mest förmånliga priserna utan att tumma på kvaliteten. Då är det smidigt att kunna sitta hemma och jämföra utbudet i olika butiker. Tidsbrist är en annan anledning. Istället för att stressa runt i olika affärer kan man handla precis när det passar en själv, utan att behöva ta hänsyn till några öppettider.