Ett numera allt vanligare sätt att marknadsföra produkter och tjänster på nätet är att anlita ett så kallat affiliatenätverk. Dessa erbjuder, mot betalning, en service som i princip går ut på att sammankoppla annonsörer med publisher.En publisher, eller en affiliate, är i regel en unik internetsida som rekommenderas av och är knutet till affiliatenätverket, och som med hjälp av ett särskilt affiliateprogram, mot betalning, bedriver marknadsföring åt annonsören och via dennes banners, textlänkar och o.d. i bästa fall slussar massor av potentiella kunder vidare till annonsören.
Stort utbud
Det finns otaliga affiliatenätverk att tillgå på nätet och till de mest populära svenska nätverken hör exempelvis TradeDoubler, Affiliator och AdTraction. Alla utgår utifrån samma princip men viss variation förekommer dock i strukturellt upplägg och i utbudet av ytterligare produkter och tjänster inom marknadsföringssektorn. De stora aktörerna stoltserar med tiotusentals tillgängliga affiliates från de allra flesta branscher och affärsområden. Men som sagt, allt detta kostar förstås, och frågan är om det kan anses vara värt pengarna.
Kalkylering krävs
Man kan nog ändå enas om att en anslutning till ett affiliatenätverk i många fall kan vara en riktigt god affär, med den relativt breda och kostnadseffektiva marknadsföring som de facto erbjuds. Det finns trots allt inga garantier. Att skriva avtal med ett affiliatenätverk kan även bli en dyr affär som inte genererar i det förväntade utan snarare kan upplevas som en onödigt blödande merkostnad för den egna verksamheten. Grundlig analys och sansade kalkyler bör således idkas på detta område.
Här för att stanna?
Precis som all annan online-verksamhet är även affiliatenätverken under ständig utveckling, och det finns inget som tyder på att grundprincipen ”att nätverka på nätet” skulle vara på väg bort. Snarare tvärtom. Det ligger absolut i tiden och denna typ av service inom online marketing kan mycket väl komma att efterfrågas i än större utsträckning framöver. Den som lever får se.