I ett företag är det viktigt att alla i företaget känner sig som en del av teamet, vilket inte alltid är så lätt att åstadkomma. Detta blir extra sant när företaget blir större och avdelningar blir mer och mer segregerade från varandra. Det är vid dessa tillfällen som företagets grafiska identitet kan hjälpa till att bygga samhörighet. Ett företags grafiska identitet är de riktlinjer som har ritats upp för hur företaget skall fungera. Vanligtvis så innefattar detta för det första en logotyp samt vilka färger som skall användas i företagets material men även till exempel bildval kan där definieras. Den grafiska profilen ses ofta som något som används vid marknadsföringen ut till potentiella kunder men även internt på företaget har det en stor effekt. I Sverige är det inte så vanligt att man använder den grafiska profilen till den grad att alla måste bära samma arbetskläder men det finns fortfarande sätt att utnyttja dess potential.Något som ofta är ett bra första steg när det kommer till att föra in den grafiska profilen i arbetets vardag är att inkludera det i kontorsartiklarna. Detta kan handla om till exempel brevpapper, kuvert eller kalendrar.Att trycka just en kalender ger dessutom lite extra fördelar när det kommer till att bygga samhörigheten. Om man väljer att trycka upp väggkalendrar så har man förutom företagets logotyp även en möjlighet att visa upp vilka som arbetar på företaget. Detta är ett utmärkt sätt att få alla att känna sig delaktiga och lära sig ansiktena och namnen på de som råkar jobba utanför sin egna avdelning.