Många brukar säga att en av de viktigaste sakerna ett företag kan ha är nöjda kunder. De kan hjälpa en att växa på både direkta och indirekta vis. Men bara vetskapen om att nöjda kunder är bra räcker ju inte. Man måste ju även veta hur man faktiskt får sina kunder att känna sig nöjda.
Lyssna
Tyvärr är det många som hellre pratar än lyssnar. Lustigt nog blir det faktiskt till större fördel för de företag som tar sig tiden att lyssna på sina kunder eftersom de då uppfattas som mycket trevligare och öppna än kanske många av sina konkurrenter. När en kund ställer en fråga är detta mer eller mindre en köpsignal och något man borde hoppa på och svara direkt.
Fråga
Om man dock pratar för att ställa frågor till kunden, gör man faktiskt också något positivt. Var vaksam på signaler kunden kan ge om olika aspekter av en tjänst eller produkt. Kan man ta reda på mer om vad de funderar över genom att ställa konkreta frågor kommer kunden att känna sig hörd och uppskattad samtidigt som man ökar sin chans för försäljning.
Berätta om priset
Kunden kan inte alltid se varför priset är så högt som det är. Om någon är skeptisk till själva priset bör man se till att förklara varför man satt det som man gjort. Det är dock viktigt att inte pruta. Istället kan man se till att använda sig av jordgubbstricket för att sälja något bättre som kunden kanske blir mer nöjd med.
Följ upp med kunder
Kundlojalitet är vad man får med nöjda kunder, men för att bedöma denna måste man på något sätt ta reda på vad de tyckte om sitt köp. Kan man sedan få ett mått på detta är det möjligt att faktiskt kvantifiera sina kunder och deras lojalitet till ens företag.
Ha roligt
Ett annat, lite mer indirekt sätt att skapa nöjda kunder kan faktiskt vara så enkelt som att se till att arbetsatmosfären är bra på företaget. Denna positivitet kan lätt leta sig vidare till hur de anställda hanterar och beter sig med kunder. Det handlar helt enkelt om att skapa en bättre stämning.