Att använda sig av spel i sin marknadsföring är inte något nytt. Oavsett om spelen är fysiska eller digitala så kan de verka för att uppmärksamma er bland potentiella kunder och samtidigt informera om er verksamhet.
Spelkort som giveaways
Spelkort som giveaways har använts över hundra år i hundratals exempel. I vissa fall inkluderas det med köpet av en annan produkt och i andra ges det bort på mässor och andra evenemang. Korten kan antingen anpassas med egen förpackning, egna baksidor eller helt egen grafik även på kortens ansikten.
KFC dating simulator och datorspel
Den amerikanska snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken har under året skrivits mycket om i pressen på grund av sina gaming satsningar. Förutom att starta en twitter och instagram där företaget postar om gaming har de även lanserat ett eget spel med det långa namnet “I Love You, Colonel Sanders! A Finger Lickin’ Good Dating Simulator“. Spelet är i klassisk japansk datingsim-anda och går ut på att försöka bli ihop med företagets maskot Colonel Sanders. Spelet publicerades gratis för alla att ladda ner och spela från plattformen Steam den 24 september och har i skrivande stund nästan 7000 huvudsakligen positiva recensioner. Ett bevis att sådana projekt inte bara kan ge uppmärksamhet i pressen utan även uppskattas av spelarna.