Att använda bilder i sin marknadsföring är idag en självklarhet. Många företag skapar dessutom mer innehåll än någonsin för att marknadsföra sig själva online, något som har betytt att bilder används i betydligt större utsträckning. Men hur skall man egentligen tänka när man skapar bilder för webben och sociala medier?
Tekniken är viktig
Tekniken är fortfarande viktig, men inte allt. Att ta steget upp från mobilkameran när man skapar bilder till hemsidan gör mycket utan att behöva kosta allt för mycket. På butiker som till exempel Cyberphoto finns det alternativ i alla prisklasser och dessutom information om vad som är de bästa alternativen. En billig systemkamera kan vara en bra startpunkt.
Perfekt är inte alltid bäst
Idag så framhålls ofta det ej perfekta som något bra. Instagram har till exempel gjort en affärsidé av att använda filter som artificiellt gör bilden tekniskt sämre men upplevelsemässigt bättre. Som företag går det att använda detta till sin fördel, men det kräver rätt kompetens.
Socialt ansvar
Som företag anses man idag ha betydligt fler ansvar än att bara leverera vinst till sina aktieägare. Många väljer till exempel att HBTQ och jämställdhetscertifiera sig. Detta tänker är något som följer med ända in i bildvärlden där man alltid bör tänka till en extra gång när man presenterar en person. Hur stereotypisk är presentationen, vad kan man göra för att förbättra? Bloggen Genusfotografen har varit en av de mest framstående aktörerna inom detta området och synts i många mediala sammanhang.