Sammanställ din externa kommunikation

Internet har gjort det möjligt för vem som helst att skapa sina egna externa kommunikationskanaler. Inte längre är man hänvisade till pressmeddelanden och annonsering utan kan istället bygga upp sin egna publik och sprida materialet i form av artiklar, videos eller podcasts. Content-marketing

Webb-TV

Video är ett format där man som marknadsförare lätt kan väcka känslor, förenkla tung information och locka till interaktion. Swedbank är ett av de företagen som bäst tagit vara på dessa fördelar genom sin webb-tv satsning Robur Direkt. Där publicerar de föreläsningar och panelprogram producerade specifikt för sina kunder.

Bloggar

Även den svenska jätten Ikea har hoppat på content-marketing trenden. På denna sidan hittar man deras blogg där de delar med sig av inredningstips. Tips som självfallet involverar deras egna produkter.Detta är ett väldigt bra exempel på både kraften av att själv skapa lockande innehåll samt hur stort värde bildkommunikationen kan ha.

Podcasts

En till bank på listan, men denna gången har de valt att inte kommunicera i bilder utan endast i ljud. SBAB har nämligen skapat en podcast med namnet “Bostadspsykologen” där de diskutera olika problem man kan ha med sin bostad.