Det finns en hel del sätt och tjänster att marknadsföra sig själv på när det handlar om internet och internethandel. Vilken metod man använder sig av beror lite på vad det är man vill uppnå med sin marknadsföringskampanj.Därför tänkte vi ta upp några av dem och när de passar bäst att använda sig av.CPL – Kostnad per leadKostnad per lead innebär att du betalar bara per lead som levereras utefter dina önskemål Det används för att skapa intressenter till exempelvis nyhetsbrev eller för att få fler produktbeställningar.CPC – Kostnad per klickCPS är en typ av marknadsföringsstrategi där du utlovas synlighet men betalar bara för de faktiska klicken som görs som innebär att klickaren hamnar där du vill. Exempelvis om du annonserar i Google så betalar du inte för själva synligheten, utan för när det är någon som klickar in sig på din sida. Detta är ett sätt att driva trafik till din sida och göra folk varse om din existens.Sociala medierSociala medier är ett omstritt sätt att marknadsföra sig via. Det beror lite på vad man har för målsättning med kampanjen. Många hävdar att i konverteringssyfte för E-handlar så är marknadsföring via sociala medier inte särskilt bra. Men det kan helt klart finnas andra fördelar, inte minst med tanke på det man kallar för “big data marketing”. Jättar som exempelvis Facebook sitter på otroligt stora mängder data som gör att man kan rikta sin kampanj väldigt specifikt mot rätt målgrupp.