Få branscher har haft en så het och långlivad existens på internet som casinobranschen så frågan är, vad kan resten av näringslivet ta för lärdom av dess marknadsföringstaktiker.
Topplistor
På grund av den hårda konkurrensen kan det vara svårt att hitta rätt i bruset, för att lösa det problemet har det skapats listor där sidägaren helt enkelt rankar alternativen efter vilka som är bäst på vissa saker. Detta kan göra det svårt för dig som företagare att gå runt denna säljkanalen men ger också ett otroligt exponeringsfönster om man lyckats hamna i topp på listan.
Alternativa varumärken
Även om din produkt skulle fungera för alla konsumenter så kanske inte ditt varumärke gör det. Att paketera om och låta den nya produkten hitta en helt egen målgrupp kan vara ett bra sätt att öka bredden av kunder utan att genomföra förändringar som de gamla inte uppskattar. Kostnaden behöver inte heller vara så stor för en sådan förändring, speciellt inte om det bara är ett experiment och man bara vill testa om målgruppen finns. Konceptet kallas “market segmentation” och används redan idag i många andra industrier.
Alternativa system
Även om du erbjuder din tjänst eller produkt på ett sätt och det passar de flesta av dina kunder så kan den produkten eller tjänster du säljer idag ha begränsningar som stoppar vissa kunder från att välja dig. Genom att köpa in eller utveckla en alternativ lösning så kan du helt plötsligt fånga upp de andra kunderna, än en gång utan att offra upplevelsen för de nuvarande.
Startbonusar
För prenumerationstjänster är startbonusar så gott som en självklarhet, att ge kunden rabatt eller en present när hen tecknar avtal gör kunden mer motiverad att genomföra köpet och sedan ännu mer nöjd när det väl är genomfört. Det man dock lätt kan glömma är möjligheten att erbjuda startbonusar till kunder om man sysslar med tjänster eller varor som är återkommande, även om de inte sitter i ett bindande kontrakt. Detta har spelbranschen löst genom att sätta vissa krav på när man kan ta ut sin startbonus. Man måste kanske till exempel ha spelat för tillräckligt mycket pengar innan man får lösa ut en bonus. Om man hittar ett sätt att bygga in detta i sin egna bransch har man ett stort försprång framför konkurrenterna.