Visa att du finns på mässan

Det är bra marknadsföring att delta i mässor om man väljer rätt mässa att synas på. Ibland kan det också vara bra att finnas med på “fel” mässa, om det är en mässa som handlar om ett komplement till dina produkter. Att marknadsföra just din handelsträdgård på en trädgårdsmässa kan vara bra, men om det finns 50 andra handelsträdgårdar med på mässan är det svårt att sticka ut. Ett exempel på ”fel” mässa är när ett antal Mälarslott går samman och medverkar på trädgårdsmässan, trädgårdsintresset knyter ihop de båda kundgrupperna.På en mässa är det viktigt att få in besökare i montern. Än viktigare är det att få dem att stanna. Ha gärna en tävling med roliga priser i montern, det drar alltid besökare och förmår dem att stanna en stund. En monter fylld med besökare drar fler besökare. Sedan kan man dela ut godis, reklampennor och reklamballonger med eget tryck. Ballonger kan man trycka med hjälp av gasballonger.se. Man kan ha gasfyllda eller luftfyllda på en ballongpinne, de syns i mässans myller.En monter ska vara vital och monterpersonalen ska vara på hugget. Sitter man ner bakom ett bord stannar ingen pratar. Det är helt OK att ha stolar i montern, det uppskattas av besökare som vill vila sina ben, de är inte till för dig. Stå upp, bjud på något, få besökarna att stanna upp och locka in dem i montern. Ät inte i montern och drick vatten diskret. Se till att ha bra skor på fötterna. Det är många timmar att stå. Se också till att ha en backup i montern och gå runt på mässan. Man knyter lika många kontakter ute bland andras montrar som man gör i sin egen monter.Se till att er monter sticker ut ur mängden utan att vara för uppseendeväckande, det gäller att ha en balansgång mellan vad som kommer att locka och vad människor inte tycker om. Det beror ju också på vad ni visar för produkter i er monter. Bra belysning som gör att det ser bra ut och är bekvämt för besökarna att vistas i monterns belysning. Markera detaljer med spotlights gör att de uppmärksammas mer, välj ut några produkter att belysa och ändra den belysningen under mässans gång. Det kan bli effektfullt för de som sett er monter tidigare att kanske upptäcka något nytt.Fler smarta mässtips finner du på sidan Mitt Företag.