Rekrytering är något som företag behöver ta itu med emellanåt. Somliga har större ruljans än andra, men förr eller senare kommer de flesta behöva fylla en eller annan position på företaget. Och att ha en bra plan redan innan man sätter igång kan göra processen mycket enklare.
Ta tid att formulera annonsen
En bra jobbannons beskriver tjänsten kortfattat och på ett intressant vis. Samtidigt som det inte lämnar utrymme för förvirring eller missförstånd. Den är också professionellt formulerad utan att vara allt för stel. Den inkluderar även en kort beskrivning av företaget och dess vision. Vidare har den tydliga krav och önskemål som sökande förväntas uppfylla.
Förbered för antalet sökande
Det är inte alltid så enkelt att uppskatta hur många som kan tänka sig söka en tjänst. Men det är fortfarande värt att ge detta en tanke och vad man kan göra om man får in allt för få ansökningar. Får man dock in betydligt fler än man förväntat kan det vara bra att ta hjälp med detta för att inte riskera att missa de bästa kandidaterna. Företag som Psykologisk Metod AB kan erbjuda denna och andra praktiska tjänster till företag som planerar eller är just nu håller på att rekrytera.
Planera intervjun
Intervjun är ett av de sista stadierna i rekryteringsprocessen. Men är också något man vill planera för redan från början. Spendera tid med att tänka ut bra frågor som verkligen kan ge intressanta svar och inte bara klyschor som kandidater “förväntar” att höra. Ge gärna exempel på situationer som kan uppstå och fråga hur de skulle tackla dessa. Se dock till att lämna utrymme för kandidaterna att ställa frågor tillbaka. Detta kan hjälpa att ge en fingervisning på hur insatt de är i den sortens jobb som positionen innefattar. Eller bara hur intresserad de är av att veta mer om jobbet och företaget.